TOP NEWS

Wednesday, October 5, 2011

Ya Allah kau matikanlah aku dalam husnul khatimah

hijjaz-mati

Seseorang itu akan mati menurut kebiasaan hidupnya
kalau orang tu buat taat maka akan mati dalam keadaan baik
tapi kalau ada org wat taat tapi mati dalam keadaan buruk, ini perkara yg jarang-jarang berlaku
hijjaz-hidupnya insan

Ada orang kata
"kalau buat jahat mane pun mati dlm baik jugak sebab kite islam"
pendapat ulamak sebab terjadinya itu kerana hati nya busuk, jahat..
soal hati  tak boleh dilihat, org sentiasa bersamanya boleh lihat: isteri, kwn rapat, anak2
ingatlah mati


mati dlm keadaan baik tidak akan berlaku kepada  orang yang baik amalnya
melainkan hatinya buruk, sentiasa melakukan, dan mengekalkan dosa besar, mencabuli perintah allah

ketika hampir mati, (MATI DALAM keadaan yang biasa dia lakukan dlm hidup)maka akan dihadirkan org yang rapat dengan dia, kawan ketika dia hidup..
maka kalau orang itu lalai, maka akan dihadirkan kawan-kawannya yang lalai akan(dlm khayalnya)

maka apabila org itu masa hidup suke minum arak, apabile tibe waktu hampir kematiannya, maka akan dihadirkan kawan-kawannya yang suka minum arak..

dan apabila orang itu hidup suka bersama duit, contohnya macam broker, maka apabila tiba hampir waktu kematiannya, maka akan dihadirkan kawan-kawan duit..

"mat, bawak ucaplah laa ilaaha illallah..
mat tak mengucap, tapi dia kire duit( waktu waktu mati dah nih!!)"

sebab itu apabila kita melakukan urusan dunia, jangan lupalah akan zikir kepada Allah scara istiqamah insyaallah..

dikisahkan pd suatu kisah nabi musa a.s. dan nabi harun a.s apabila nabi musa a.s dan harun a.s ingin berdakwah kepada firaun, maka berkata pembesar-pembesar dan menteri-menteri firaun: "musa ini berdakwah kerana mereka ingin kan kuasa tuan, maka apabila tuan mengikut agama mereka,tuan perlu mengikut ajaran mereka,mereka akan jadi lebih hebat.

sebab itu dalam berdakwah boleh jadi kerana dunia, jadi banyak org berdakwah kerana hendakkan dunia


oleh itu Allah suruh nabi musa a.s dan harun a.s. jgn berhenti daripada berzikirdan mengingati, kemudian Allah suruh nabi musa a.s dan nabi harun a.s pergi kepada firaun
sebab itu lah kite mesti sentiasa berzikir supaya hati kita terpelihara
biarlah hati kita dijaga oleh zikir, agar kita tidak melampaui batas..

Dalam satu hadis:

Dari Abdullah An Nu'man ibn Bashir r.a katanya: aku dengar Rasulullah saw bersabda:
Sesungguhnya yang halal itu nyata, dan yang haram itu nyata, dan diantara keduanya itu syubhah(keraguan) yang mana banyak orang tidak mengetahuinya. dan siapa yang menjauhi syubhah maka dia terpelihara dalam agamanya dan maruahnya, tetapi jika dia meletakkan dirinya dalam syubhah,dia telah meletakkan dirinya dalam perkara haram............
dan sesungguhnya didalam jasad ada satu daging, apabila suci daging itu maka suci seluruh jasadnya, dan apabila rosak daging itu maka rosak seluruh jasadnya, iaitu adalah hati"
hadis riwayat bukhari dan muslim


contoh amalan seorang pendakwah yang menjaga zikir dan hati mereka
Iaitu adalah hati...


jadi, jagalah ibadat

solat,

baca quran,

wirid-wirid


jadi amalan mesti dijaga!!

bila kita mengikut jadual kita sendiri(tidak berzikir) kita akan lalai
zikir juga adalah satu konsep disiplin yang diaunjurkan oleh Yang Maha Pakar, Allah..
zikir melatih kita berdisiplin dalaman dan luaran, serta belajar mengawal diri..

teringat kata-kata ustaz azhar idrus uia gombak hari jumaat malam yang lepas

setiap sesuatu perkara mesti ada ilmu, nak mencuri kena ada ilmu, nak jadi doktor kena ada ilmu, nak jadi penulis, kena ada ilmu, nak berjalan pun kena ada ilmu...

oleh itu, dalam menguruskan hati..ade ilmunya juga..
saya just share apa yang ada
ada 3 peringkat dalam pengurusan hati apabila kita berurusan dengan Allah
pertama: takholli(pengosongan)

kosongkan hati daripada segala sifat mazmumah:dengki,hasad,riya',ujub, takabbur

kedua: tahalli(hias)

setelah hati dikosongkan, maka hiaskan dengan sifat-sifat mahmudah/segala sifat yang baik

ketiga: tajalli(hadir)

kemudian barulah menghadirkan diri kepada Allah..


contoh:
apabila kita mendapati tetamu akan hadir ke rumah kita, maka sudah tentu kita akan bersih kan rumah dan diri ,tutup segala keburukan kita( meja bersepah, pakaian)

kemudian kita hiaskan rumah kita dengan lampu-lampu, makanan, perhiasan, diri kita..

begitulah contoh kronologi


juz  4 tazkirah ^_^

insyaallah amal ye
1:26 AM oleh ahmad waasil 0

Thursday, May 12, 2011

When past day make joke

bismillahirrahmanirrahim,

JPJ..Jabatan Pengangkutan Jalan


ok, ini lambang ape?

maksudnya jgn lupe surau walau ke mana anda berada...solat lah walau apa keadaan pon kamu....

hehe..

kalau tgk tajuk post nih tentu kalian tertanya-tanya kenape la pulak hari lepas buat lawak..bole ke hari lepas buat lawak..giler tol la mamat penulis nih...

kalau tgk ade lagi perkataan JPJ...kenape dengan JPJ pulak? aduss..mmg sah tak btol mamat nih...

kalau tengook ade lagi pulak ade gambar papan tanda????

kalau nak tau baca lah..



bermula lah cerite:........


hari ini 12/5 hari khamis...hari aku sepatutnya menjalani ujian JPJ bagi kereta...hari yang aku mengharapkan lulus dan boleh habiskan riwayat aku sebagai "the learner"...
pukol 7 pg aku perlu hadir ke msdc bukit katil untuk ujian aku..

"jangan lupa tau. 12/5 ye.u dtg pagi2..."..aku teringat kate2 cikgu aku, mr yong..asyik ckp bende yang same pada hari latihan ngan dye sehari sebelum ujian..

jadi, pukul 6.30 pg:

"waasil! bangun! asyik lambat subuh je..!"

aku pon bangun la untuk semayang subuh..

selepas semayang subuh..aku salam dan cium tangan mak aku yang semayang sebelah aku..mak aku berbisik, '' waasil, buat btol2 untok ujian kereta.."..aku suka bile mak bapak aku selalu cakap camtu.sewaktu mereka cakap camtu, aku tau mereka lah orang yang terbaik dalam hidup aku..
aku pon jwab,"insyaallah".

lepas tu aku tido balik..

jam 8.40 pagi:

"waasil!x3" bapak aku menjerit kat pintu bilik aku..

"huh, dah terang", aku cakap dalam hati aku..aku tgk cahaya matahari kat tingkap

"apsal abah call x angkat2! dah pukol 8.40 dah! ujian pukol brape.?.."

alamak! ujian pukol 7 pagi dah start!! hancuss aku!! habis duit aku je kang dah bayar duit ujian..cis tol la..

aku tgk kat handphone aku ade 11 miss call..

1 miss call bapak aku
10 miss call mr yong

pergh....

"ujian patot kol 8..dah lambat!" aku jawab soklan bapak aku..

aku call mr yong, "hallo mr yong!"

"waasil!!! apsal kamu x datang lagi!! ujian sudah start!!..kamu dekat mana?!!"

"sy dalam perjalanan!(kelentong)"

aku terus tukar baju ngan sluar.. tak mandi..mane la sempat nak mandi..tros berlari ke motor shogun aku......."tak makan?'', bapak aku tanye..
aku tak jawab..bapak aku paham le tu..

vroom..pecut2..dah lambat nih!!!

"bawak jangan laju2 sangat bawak..baek2..", nasihat bapak aku sewaktu aku pecut terus kluar ke motor hitam aku..aku akan ingat..:-)..terkenangkan pernah eksiden 2 kali langgar  sbb bawak laju tak tentu pasal...

on thew way...mr yong call lg,"waasil! kamu kat mane?!"..aku jawab," on the way!!"..
"aduss cpat la sikit..kamu sudah lambat.sampai2 nanty tros ke kaunter!daftar!"

tibe je dekat msdc, aku parking motor..letak helmet..nak tros pergi masuk office msdc..aku terdengar hon..first aku xlayan pasal nak cepat..kali kedua aku pusing dan rupenye mr yong yg hon kat aku..aq pon bergegas pergi kat dye..

"sorry la mr yong..lambat!!"

"aduss, ape la kamu nih...macam mana bole lambat??!!"

"hee..:-)"

"kamu keja ka?"

"saya tak keja hari ni"

"abis, tido!!??"

"hee.."

"cpat ikut saya! tgk kalau kamu sempat daftar!"

aku pon ikut la cikgu aku tuh..dye berambut putih abih..pendek orangnye..aku suke care dye ajar..banyak bende aku blaja drpd dye..

sampai di kaunter:

"nih waasil..ujian kereta, sessi 1 giliran 13..sempat lg x?"

kerani x jawab, tp care dye mcm aku sempat lg..

"ok nah"..kerani x bawu bukak mulut..

"hah pergi daftar cepat"

selepas daftar:

aku pergi duduk kat tempat giliran..pergh selamat sempat!!! btol2 je lepas tu aku..! mase aku datang time uh giliran ke 10 tgh wat ujian..budak giliran ke 11 senyum2 kat aku..eh2.snyum2 plak..aku un dudok r sebelah dye..

"fuhh..selamat", aku cakap ngan diri aku..pastu aku senyum dalam diri aku..dah lambat satu jam..tp naseb bek sempat..

budak 'the eleven' yang senyum kat aku cakap ngan aku, "aku cuak le"

"rilex suda", aku cakap

mase giliran aku...jeng jeng jeng..

so, aku buat la bahagian 2..

bukit:  lepas!!

parking: dah oke..aku un angkat tangan..pegawai jpj tu pon cakap,"oke, tarik hand break, free gear, kluar."..ape salah aku?? "sini2.nampak tak tayar tuh. masih lagi tak lepas laine putih...kene masuk dalam lagi"..adusss...aku tak sangke lak..aku sanke kan bahagian 2 bole lepas sbb mmg selama latihan pon tak pernah salah!..ish3..aku garuk je kepale aku..haha..
"xpe2..ikut saya" , pegawai tuh cakp..aku pon ikut je la..dye bg aku kandas le rupenye..aduss...

aduss..

ke bahagian 3, risau yang amat:

hari seblum ujian..blom lg kluar ke jalan raye..aku dah kene marah dgn mr yong..aku drpd biase tros diam dan series..sepanjang latihan on the road aku di sound mr yong..mmg patot pon..tak ikut rule jalan raya..maen pecut je..mmg aku menjangkakan pluang bahagian 3 lebih tips drpd bagian 2..perfomance aku waktu latihan bgian 2 slalo dipuji mr yong.sedangkan bgian 2 slalu di marah..



saya pegawai jpj yang akan uji kau...masok!

aku xsangke aku buat bagian 3 dgn baik..! habis je on the road..pegawai jpj yg test aku tulis2..aku curik2 tgk..pastu
LULUS..hahahaha..yesss...lulus!!

gembire tol time uh..

pastu aku gelak gembire...selama aku belaja aku sangke kan bgian 2 lulus da, bgian 3 xlulus..tp terbalik...lesen 69..hehe..

tp aku seronok bile gagal, dan seronok bile lulus..sebab aku belaja drpd situ.. kejayaan bukan lah sesuatu yang dapat dijangka...dan kegagalan bukan sesuatu yang dapat diduga..

disebabkan keputusan yang x dijangka..mr yong turut tergelak..walaupon dye marah aku sbb gagal bagian 2...

jadi, ujian tok bagian 2 pd 19/5 nih..doakan aku berjaya..



pernahkah hari lepas anda menjadi kenangan anda pada hari ini? 

12:58 PM oleh ahmad waasil 0

Tuesday, May 10, 2011

somethings..

did you know?...every people have potensi..they need to let themselve flow up to show themselve..there's nothing impossible for human..Allah has created us withe the best creation..


so, why we said. "i cannot la.." or "i'm not suit this"...no way man..i'm experience in my organisation..BADAR..and i'm also assistant in pengawas..from that..i learned many things,it changes me, my life, my think, my personalization..which to become better person..
cam ye-ye je ko lebih baek..
hehe..aku kenal diri aku..aku tau mane baek dan tak baek untok aku..

oke..every of us has talent..we can do anything but can do nothing if we think nothing and say no..

dont just like in comfort zone..try go to uncomfort zone..that teach u to learned something new to yourself improvement, you attitudes and anything..

remember again this picture..


12:11 PM oleh ahmad waasil 2

Sunday, May 8, 2011

aku

hyep...happy to meet all of you.. today's post maybe i prefer in english..haha..
my like in food :


  • chocolates..because it could reduces my stress..yup..
  • mm..nasi goreng usa..its kuah make my tongue crazy..
  • if minum, normally if at restaurant i prefer to take horlick,milo, carrot milk juice..yes2..
  • if beverage in can..i like chocolates drinks, milo, hot choc..
  • sayur? only eat small quantity of it..
  • kurma? dah lame x makan..like it too..
  • if i could get air zam2, i would drink it dailyevery time..
makanan pon ken pilih gak..bukan main sebat je



food gives effect to our live..ourselve is depending on our food that we take..
so, take halal food....
if you have restaurant that owner by muslims thaat jage their solat..also their workers..insyaallah the food you eat is barakah..and make the restaurant your favourites..
today takde mood..mybe sbb tak mandi lg..haha..ok2..
1:14 PM oleh ahmad waasil 0

Friday, April 29, 2011

betapa makna

sebuah gambar, satu perkataan..memberi seribu makna..
ia buleh manjadi satu sindiran, kenangan, luahan, pujian dan sbagainya..
gambar dan perkataan menjadi tmpat ekspresi diri...bg org yang tidak ingin meluahkan secara direct.. org itu ingin menyampaikan ttp malu..

6:14 PM oleh ahmad waasil 0


allahu ya allah...istighfar setiap hari 100kali paling kurang..




orang2 yang allah sayang itu ada empat:
1 orang yang suka kebaikan
2 orang yang berkehendak melakukan kebaikan
3 orang yang suka melakukan kebaikan
4 orang yang suka kepada orang yang melakukan kebaikan





adakah anda juga daripada orang yang disayangi Allah?

8:11 AM oleh ahmad waasil 0

Monday, April 25, 2011

membaca..

wey korang....banyakkan membaca ye...sebab zaman sekaerang ni zaman ilmu pengetahuan..
nih aku mau gtau nih..

zaman nabi musa allah kurniakan kpd nabi musa as mukjizat yg lebih habat dari sihir kerana waktu itu orang banyak gunakan sihir..

zaman nabi sulaiman allah beri nabi sulaiman kekuasaan sehingga segala mkhluk dilangit dan bumi tunduk kpdnya..tidak kira binatang, jin, manusia krn zaman itu ratu balqis mempunyai kekuasaan hebat..

akhir zaman ini adalah zaman pengetahuan..zaman intelek..spt yg kita dengar word is power..kerana mulut badan binasa..lidah umpama pedang..ilmu itu kuasa..oleh itu, allah kurniakan kepada nabi muhammad saw al-quran..mematahkan kehebatan syair2 arab di makkah pd waktu itu..satu ayat drpd al-quran memberi 1001 maksud...menjadi asas kepada ilmu syarak, sains, teknologi, astronomi, geologi, falsafah dan sbagainya...

apakah wahyu yang pertama diturunkan kepada rasulullah saw?

dengarkan...


hmmm...fahamilah..fikirkan sendiri..

3:32 PM oleh ahmad waasil 0

Sunday, April 24, 2011

faridatul faraid




Puji itu bagi Allah SWT yang menaikkan pada beberapa langit segala hati orang yang mukminin akan beberapa matahari pengenalan pada hal cemerlang ia dengan cahaya tauhid dan yakin. Dan rahmat dan sejahtera atas jurubahasa ketuhanan dan yang menunjuk kepada keesaannya penghulu kita Nabi Muhammad SAW yang dibangkitkan dengan segala mukjizat yang mengalahi kerana menguatkan risalahnya dan membenarkan penunjuknya. Dan ke atas keluarganya yang sampai mereka itu kepada beberap pangkat yang tinggi dengan ketinggian qadarnya dan segala taulannya yang gilang-gemilang hal keadaan mereka itu segala bintang penunjuk dan nas sabdanya. Kemudian dari itu maka ini risalah pada ilmu tauhid aku himpunkan dia daripada beberapa kitab yang dia iktibarkan aku ambil segala kebunnya buah2 an yang diinginkan dan daripada berapa lautan akan berapa permata megah. Maka datang ia dengan kepujian Allah ta'ala aqidah yang sebenar yang elok cahayanya lagi yang mengandungkan iktiqad ahli sunnah dan ketetapan penunjuk yang diam pada hati orang yang mukmin aku lindungkan dia dengan Allah Ta'ala daripada iktirad yang diserupakan dengan syaitan.Yang dibangsakan kepada imam Ibnu Hassan Al-Asya'ari mazhabnya lagi kepada melayu bahasanya lagi kepada Fatani tuturannya lagi kepada kenyataan isyaratnya. Ditempatkan dia di antara segala umpama daripada beberapa risalah yang kecil pada tempat rupa yang di tengah mata dan dilebihkan dia atas sekaliannya seperti dilebihkan emas di atas perak. Sebenar dengan bahawa dilobakan atas mendapatkan dan diingatkan segala bicaranya pada mata hati dan patut bahawa diingatkan risalah ini ke atas [1] pengajangan kelebihan diperpegang dengan dia. Dan hamba dinamakan dia faridatul faraid pada bicara ilmu aqaid. Dan atas Allah Ta'ala aku berpegang dan daripada limpah kurnianya menuntuti pertambahan.
[1] iaitu tempat untuk dihiasi dihantarkan atasnya perempuan yang dikahwinkan pada mula-mula diperjumpakan dia dengan suaminya dihadapan orang ramai


Pada muqadimah kitab ini, pengarang kitab, Ahmad Ibnu Muhammad Zain bin Mustafa bin Muhammad Al-Fatani memulakan dengan bismillah kerana setiap pekerjaan yang tidak dimulakan dengan bismillah adalah kerja yang tiada keberkatan daripada Allah SWT diikuti meletakkan segala kepujian hanya laya bagi Allah SWT. Terdapat 4 pembahagian puji:

1. Allah SWT memuji dirinya sendiri
2. Allah SWT memuji manusia
3. Manusia memuji Allah SWT
4. Manusia memuji manusia

Meskipun yang terakhir manusia memuji sesama sendiri namu hakikat kepujian hanya kembali kepada Allah SWT.

Penulis meletakkan hati orang mukmin umpama langit untuk menunjukkan betapa tingginya martabat hati orang mukmin. Semua kejadian di atas muka bumi ini dapat melihat betapa tingginya langit. Penulis menggambarkan juga usaha mengenali Allah SWT umpama matahari bagi orang yang nampak. Mereka ini digolongkan dalam golongan orang yang cemerlang berbanding orang yang nampak tetapi berada dalam kegelapan.

Buku ini berkaitan dengan ilmu tauhid yang diambil daripada kitab-kitab yang berkaitan dengannya. Penulis memohon agar buku ini dilindungi daripada iktirad yang disamakan dengan syaitan. Iktirad adalah gelaran bagi orang yang mencari kesalahan.
12:23 AM oleh ahmad waasil 0

Saturday, April 23, 2011

cita-cita..:-)

sebelom tuh..taw x perkara yg paling suke aku buat..senyum..as-senyum itu sedekah..haha..innallaha ma'ana..sebelom masok tajuk..same2 kita istighfar, ingat allah..sebagai satu nasihat..jgn kejar dunia..krn dunia akan mengejar kamu..kalau kamu tunduk tunduk kpd dunia..duina akan jadi tuan kamoo..manakala kamoo hamba dunia.. oleh itu jgn tunduk kpd dunia agar dunia tunduk kpd kamu..nak aku elaboratekan nye...ok next time..aku janji..insyaallah..:-)






cita2 aku didunia :

pertama: menjadi orang yang istimewa disisi allah dan rasul....



itu paling penting..dalam amal adanya ikhlas, dalam keikhlasan adanya cinta yang berputik didalam hati, cinta yg hakiki... aku tak suka melakukan sesuatu perkara yang tiada perkara itu..:D..ttp manusia bukan sempurna..kadang2 terpeseong jugak...hehe..

kedua: menjadi orang yang menyumbang kepada agama,ummat dan dunia





orang2 islam yang menyumbang kepada dunia seperti rasulullah, umar alkhattab, al-farabi, alkhindi, syeikh abd qadir al-jailani, imam abdullah alhaddah, imam asyafie,imam malik,imam hanafi,imam hambali, imam hassan albanna..

dan orang bukan islam yang menyumbang kpd dunia seperti martin cooper, bill gates,ferdinand verbiest dll..

adalah orang yang aku respect krn mereka menyumbang...

ketiga: engineer/inventor


keempat: penulis



bole ke?haha..


kelima: photographer





designer graphic software/animation/kartunis:


pensyarah:


haha..smart2..


da bez pemimpin keluarga/masyarakat:


ape lagi??ade banyak..tp x tertulis..

ok2...

sebelum habis nih ade satu gambar fikirkan..ape maksudnyer..


fikirkan...

salamullahi alaikum




















2:45 PM oleh ahmad waasil 6

salaamullahi alaikum..

aku bukan lah penulis yg rajin...ttp aq seorg yg minat la jugak menulis..aq pernah mereka sebuah cerita adventure dan cikgu berkata pada aku "kamu boleh menjadi sorg penulis hebat"..bukan nak ckp aq ni hebat..hehe..tp cikgu da ckp doa tuh...amiin~

ini gambaran semata-mata tidak la kene mengena hidup ngan mati

sekarang...
aku diilhamkan oleh seorg yg istimewa bg aku....sgt istimewa...aku ingin menyambung menulis..
bukan aku punye minat untok mengupdatekan belog..tp aku sgt berminat menulis...aku bercita-cita menjadi seorg yg hebat pd masa akan dtg...:-)



nilah bayangan cita2 aku...


cakap pasal cita2...semua org ade cita2..matlamat hidup amat penting...baiklah..as a muslim we should know our hakiki of life...in allah's firman:

tidak aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada-Ku



itulah tujuan kita, mencapai hakiki..beribadah kpd allah..for allah..lillahi taa'la..segala yg kita lakukan di dunia untuk mencapai ibadat kita kpd allah...dunia adalah jambatan ke akhirat..penah dengar??? ha, hari ni korang dengar ye..ok..begitulah..nih aq mawu kongsi sama kamu sume..tntg life....oleh salah seorg mujahidin:Mujahid Fathi Yakan..siape tu?ok mari kita kenal:

Dr. Fathi Yakan telah dilahirkan pada 9 Februari / Syabat (kiraan bulanan kuno di negara Lubnan) 1933 di Tarablus Lubnan. Telah berjaya memperolehi Phd di dalam bidang pengajian Islam dan bahasa Arab. Telapun berkahwin dengan Puan Dr. Mona Haddad Yakan dan telah dikurniakan 5 orang cahaya mata ( 4 perempuan dan 1 lelaki). Beliau merupakan diantarakan tokoh gerakan Islam di Lubnan dan di dunia Islam bahkan beliau merupakan diantara pelopor yang mengasaskan gerakan Islam di Lubnan bersama-sama dengan lebih kurang 50 orang saudaranya yang lain sejurus selepas mereka menziarahi Dr. Mustafa As-Siba’ie Rahimahullahu di Syria.Beliau telah menyumbang tenaga di dalam mempelopori fikrah gerakan Islam di dalam dunia Arab dan beliau juga telah menyebarkan risalah-risalah dan tulisan-tulisan yang berbentuk ideologi ke dunia Arab dan Islam sebagai panduan generasi-generasi kebangkitan Islam dan kebanyakan daripada tulisan-tulisan beliau telah diterjemahkan di dalam banyak bahasa. Di antara tulisannya yang terkenal adalah ماذا يعنى إنتمائى للإسلام (Apa ertinya saya menganut agama Islam), مشكلة الدعوة والداعية (Masalah yang berkaitan dengan Dakwah dan Pendakwah) dan banyak lagi.Beliau juga pernah memenangi kerusi pada pilihanraya Lubnan pada tahun 1992. Beliau juga pernah menyertai Perhimpunan Islam Antarabangsa (International Islamic Conference). Fakta lain:- Beliau pernah menolak amalan pilihanraya kerana berpendapat ianya merupakan perkara baru yang tidak di lakukan di zaman Nabi Muhammad saw, tetapi akhirnya beliau akur dengan hanya menyertai pilihanraya sahajalah negara Islam mampu ditegakkan.

baeklah kita dah kenal orgnyer...ape dye kate?

Mujahid Fathi Yakan di dalam kitabnya, Maza Ya’ni Intima-i Li al-Islam, telah menyatakan bahawa di dunia terdapat tiga kategori manusia.

Kategori Pertama

Golongan yang hidup hanya untuk dunia semata-mata. Mereka dinamakan sebagai golongan ad-Dahriyyun. Sikap mereka jelas seperti yang dinyatakan di dalam al-Quran:

“Dan tentu akan mereka katakan: “Hidup hanyalah kehidupan kehidupan kita di dunia sahaja dan kita sekali-kali tidak dibangkitkan”.
- Surah al-An’am: ayat 29

“Dan mereka berkata: “Kehidupan tidak lain hanyalah kehidupan dunia sahaja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang membinasakan kita selain masa. Dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga sahaja.”- Al Jatsiyah: ayat 24

Kategori Kedua

Golongan yang telah hilang pedoman, terumbang ambing, aqidah bersimpang siur, mereka melakukan kesesatan dan menyimpang dari jalan Allah SWT dalam kehidupan duniawi. Namun mereka masih menyangka mereka membuat kebaikan. Meskipun mereka mempunyai kepercayaan kepada Allah SWT dan Hari Qiyamah tetapi aqidah mereka hanyalah gambaran semata-mata yang terputus hubungan dengan aktiviti atau amalan hidup mereka. Mereka itu pada hakikatnya berfahaman kebendaan (meterialis) walaupun kadangkala mereka melakukan kerja-kerja yang berbentuk kerohanian.

Kategori Ketiga

Golongan yang menganggap bahawa dunia ini sebagai ladang tanaman untuk mendapat atau memungut hasilnya di akhirat kelak. Golongan ini benar-benar beriman dengan Allah SWT. Mereka mengetahui hakikat hidup serta memahami nilai dunia berbanding dengan Hari Akhirah. Allah SWT membandingkan mereka seperti dalam FirmanNya:

“Dan tidaklah kehidupan dunia ini selain daripada bermain-main dan bersenda gurau belaka. Dan sungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidaklah kamu memahaminya.”
- Surah al-An’am: ayat 32

Mereka yang benar-benar beriman menganggap dunia sebagai medan perlumbaan untuk mentaati Allah SWT dan mencari keredhaanNya. Seluruh bidang hidupnya (ilmu, perniagaan, kekayaan, rumah, masa dan fikiran) diarahkan kepada Jalan Allah SWT.

Bagi menjamin supaya urusan hidup ini terarah menurut lunas-lunas Islam maka sewajarnya difahami dan dihayati beberapa kewajipan, iaitu:

1. Mengetahui matlamat hidup. Sebagaimana Firman Allah SWT:

“Dan tidak Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka mengabdikan diri (kepadaKu).- Surah az-Zariyat: ayat 56

2. Mamahami nilai dunia berbanding dengan nilai akhirat.

Firman Allah SWT:

“Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu: “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah, kamu berasa berat dan ingin tinggal di tempat kamu ? Apakah kamu berpuas hati dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan akhirat? Pada hal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan akhirat) hanyalah sedikit.”- Surah at-Taubah: ayat 38

3. Mengetahui hakikat kematian dan mengambil pengajaran daripada kematian yang pasti berlaku kepada setiap manusia sebagaimana Firman Allah SWT:

“Tiap-tiap yang berjiwa akan menemui mati.”
- Surah Ali ‘Imran: ayat 185
4. Mengetahui benar-benar akan hakikat Din al-Islam dengan cara mempelajari dan mendalami dasar-dasar dan hukum-hakamnya.

5. Mengetahui hakikat jahiliyyah, iaitu dengan meneliti ciri-ciri pemikiran, aliran dan perancangannya. Di samping itu, mendedahkan akibat serta keburukan Jahiliyah. Dengan memahami Jahiliyyah barulah orang-orang beriman tidak terperangkap ke dalam jaring-jaringnya. Ini selaras dengan sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:

“Sesiapa yang mempelajari bahasa sesuatu kaum, ia terselamat dari tipu daya mereka.”

Neraca Dalam Kehidupan

Dalam pegangan hidup manusia, hendaklah diambil neraca dan nilai syara’, dan tidak seharusnya diambil nilai-nilai lain. Kabaikan dan keburukan hendaklah diperhatikan menurut pandangan syara’ berdasarkan kaedah:

“Yang baik ialah apa yang dipandang baik oleh syara dan yang buruk ialah apa yang dipandang buruk oleh syara’.”

Terdapat banyak perintah Allah yang memerintahkan kita agar mengambil nilai syara’ dan melarang daripada mengambil nilai yang lain daripada syara’. Antaranya Firman Allah SWT :

“Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas satu syariat (peraturan) daripaa urusan (agama) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui.”
- Surah al-Jaatsiyah: ayat 18

Ikutilah apa yang telah diturunkan kepada kamu daripada Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selainNya. Amat sedikitlah kamu mengambil pengajaran (daripadaNya).- Surah al-A’raf: ayat 3

“Apakah kamu tidak memerhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang telah diturunkan kepada kamu dan apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada Taghut, pada hal mereka telah diperintahkan agar mengingkari taghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka sejauh-jauhnya.”- Surah an-Nisa’: ayat 60

Terdapat keterangan yang memberi peringatan bahawa memilih dan berpaut kepada yang lain daripada nilai Islam adalah merupakan kesesatan dan menyimpang daripada jalan Allah SWT. Firman Allah SWT:

“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan-sangkaan belaka dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah SWT).”- Surah al-An’am: ayat 116

“Dan adalah tidak patut bagi lelaki mu’min dan tidak pula patut bagi perempuan mu’min, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkansesuatu ketetapan akan ada pada mereka suatu pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Sesungguhnya sesiapa yang menderhakai Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.”
- Surah al-Ahzab: ayat 36

Nilai Yang Tetap

Nilai Islam adalah nilai yang tetap dan tidak berubah-ubah meskipun zaman beredar dan berubah. Dalam hal ini al-’Allamah Abu al’Ala al-Maududi telah menyatakan dalam risalahnya, Ila AyySyai’ Yad’u al-Islam, bahawa Allah SWT tidak semata-mata menurunkan undang-undang tertingi (Supreme Law) melalui Rasul bahkan diturunkan bersama-samanya nilai yang tetap (Thabitah = Permanent Values). Sesuatu yang telah ditetapkan baik di dalam al-Quran dan sunnah Rasul itu adalah baik selama-lamanya. Demikian juga sebaliknya, sesuatu yang ditetapkan buruk itu maka ia tetap buruk selama-lamanya. Begitu juga yang halal tetap halal dan yang haram tetap haram. Ketetapan tersebut tidak boleh dipinda, ditambah, dikurangkan atau dihapuskan. Hanya yang berani membuat pindaan dan pembatalan itu ialah golongan atau jamaah yang melepaskan dan membebaskan diri daripada Islam.

Hal yang sama juga telah dihuraikan dengan panjang lebar oleh Asy-Syahid Sayyid Qutb dalam kitabnya yang sangat bernilai, Khasais at-Tasawwur al-Islami Wa Muqawamatuha, dalam satu tajuk, Ath-Thabat (Nilai Yang Tetap). Perlu diperingatkan sekiranya ketetapan Allah SWT itu tidak dipatuhi maka akan berlakulah kerosakan demi kerosakan di alam ini.

Firman Allah SWT:

“Andaikata kebenaran itu menurut hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi dan semua yang terdapat di dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka kebanggaan (al-Quran) mereka tetapi mereka berpaling daripada kebanggaan tersebut.” - Surah al-Mu’minun: ayat 71

Nilaian Allah

Islam telah ditetapkan oleh Allah SWT sebagai suatu sistem hidup yang sempurna. Telah ditentukan bahawa penilaian yang tinggi dan keuntungan hanya diberikan kepada mereka yang beriman serta menghayati Islam dalam kehidupan mereka. Hal ini telah ditegaskan oleh Allah SWT di dalam FirmanNya:

“Demi masa. Sesunguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh.”- Surah al-’Asr: ayat 1-3

Asy-Syahid Sayyid Qutb ketika menghuraikan ayat ini telah menjelaskan bahawa Iman merupakan dasar hidup yang amat penting bagi membuahkan hasil yang baik dan bernilai dalam seluruh cabang hidup. Mana-mana amalan yang tidak lahir daripada keimanan, maka ia tidak bernilai di sisi Allah SWT. Allah SWT telah membuat perbandingan di dalam FirmanNya:

“Orang-orang yang kafir kepada Tuhannya, amalan-amalan mereka seperti debu yang ditiup angin dengan keras pada suatu hari yang berangin kencang. Mereka tidak dapat mengambil sebarang manfaat dari apa yang mereka kerjakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh.” - Surah Ibrahim: ayat 18

“Dan orang-orang yang kafir, amalan-amalan mereka adalah seumpama fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka air oleh yang dahaga, tetapi bila didatanginya air itu, dia tidak mendapatinya sesuatu apapun.”
- Surah an-Nur: ayat 39

Amalan saleh itu adalah buah Iman. Iman itu hidup dan bergerak melahirkan amalan yang soleh. Inilah Iman Islam. Iman itu bergerak, bekerja dan membangun menuju kepada matlamat Ilahi. Ia tidak semata-mata tersimpan beku di lubuk hati. Ia juga bukan semata-mata angan-angan atau sekadar niat baik sahaja tanpa diamalkan.

Pembentukan Jama’ah

Untuk menyempurnakan tanggungjawab menurut sistem Islam, maka perlulah kepada pembentukan Jama’ah Ummah Islamiyyah. Yakni, jamaah yang ada kesedaran untuk bangun menghayati dan menegakkan Islam. Jamaah dimana anggotanya pimpin-memimpin, bimbing-membimbing antara satu sama lain dalam suasana ukhuwwah dan kasih sayang sejati kerana Allah SWT.

Hendaklah kita sedari bahawa memperkatakan yang hak itu adalah suatu yang wajib, namun terpaksa menghadapi berbagai-bagai kesukaran serta halangan. Din atau sistem Islam itu adalah hak (kebenaran) yang wajib dibangunkan, tetapi ia tidak dapat tertegak melainkan di dalam kawalan jamaah yang sudah terbentuk.

Sabar

Perlu juga diinsafi bahawa kerja-kerja menegakkan Iman, amal saleh dan mengawal yang hak itu adalah kerja yang amat sukar bagi individu dan jamaah. Maka ia memerlukan kepada satu senjata, iaitu kesabaran. Yakni sabar dalam jihad sama ada jihad hawa nafsu atau lain-lain, sabar menangung penderitaan dan kesukaran, sabar menghadapi kemungkaran dan kema’siatan yang berleluasa, sabar melalui masa yang panjang dan peningkatan yang lambat dan sabar untuk menuju matlamat yang jauh di dalam perjuangan hidup ini. Hal ini memerlukan kepada jamaah yang mana anggota-anggotanya hidup dalam ukhuwwah dan bimbing-membimbing dengan kesabaran. Dalam suasana ini, barulah sistem Islam boleh hidup subur dan menghasilkan buah-buah (natijah) yang baik lagi bernilai.

Model

Model jamaah yang tinggi dan agung telah lahir di Zaman Rasulullah SAW dan para sahabat. Adalah perlu sekali kita mengambil contoh teladan mereka dalam usaha kita membentuk jamaah kini. Generasi pertama tersebut telah memiliki sifat-sifat dan ciri-ciri penting hingga melayakkan mereka menjadi ummat terbaik.

Berikut disenaraikan beberapa ciri yang terpenting seperti yang dijelaskan oleh Al-’Allamah Abu al-Hasan Ali al-Husni an-Nadawi dalam kitabnya, Maza Khasira al-’Alam Bi Inhitat al-Muslimin. Rumusan beliau ialah:

1. Mereka berpegang teguh kepada Syariat Ilahi. Mereka sesekali tidak mencipta undang-undang menurut hawa nafsu mereka.

2. Mereka telah melalui proses Tarbiyyah (didikan) dan Tazkiyyah (pembersihan) jiwa dalam jangka masa yang lama di bawah pimpinan Rasulullah SAW hingga lahir sifat-sifat terpuji. Jawatan dan tugas disifatkan sebagai amanah dan ujian daripada Allah SWT, bukan kemegahan atau kebanggaan.

3. Perkhidmatan mereka Lillah (kerana Allah SWT), tidak kerana yang lain. Mereka bekerja untuk mengeluarkan manusia daripada perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan hanya kepada Allah SWT semata-mata. Kemuliaan hanya bagi orang-orang yang bertaqwa.

4. Mereka membina tamaddun yang saleh meliputi kemajuan rohani, jasmani dan aqli. Semua bidang hidup dikuasai oleh nilai dan akhlak Islam, meliputi bidang pentadbiran, ekonomi, sosial dan politik.

Sehubungan dengan itu juga, Prof. Muhammad Qutb, pernah menjelaskan bahawa dasar hidup mereka dibina di atas kata-kata Allah SWT. Firman Allah SWT:

“Mereka mengabdikan diri kepadaKu dan tidak mensyirikkan Aku dengan sesuatu apa pun.”- Surah an-Nur: ayat 55

Erti memperhambakan diri kepada Allah SWT itu, menurut tafsirannya, ialah tetap berjalan di atas sistem peraturan Allah SWT. Inilah manhaj yang diguna pakai oleh mereka dalam semua bidang kehidupan.

Demikianlah gambaran umum mengenai Jama’ah Islam yang hidup menjunjung perintah-perintah Allah SWT yang disifatkan oleh Allah SWT sebagai umat terbaik dan menjadi model untuk seluruh manusia.


panjang2 lak.....hehe..

ok ok...nanty aku ceritekan matlamat hidup aku...tak abis lg sbnrnye..




senyum selalu...
1:01 AM oleh ahmad waasil 0